Subject: Vabaühenduste Liit ootab ministeeriumi sisendit ühingute rahastamise variraporti koostamiseks
From: "Maarja-Liisa Kapaun" <[email-masked]>
To: "Kairi Sirkel", "[email-masked]"
Date: Fri, 21 Feb 2025 13:11:32 +0200

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Pöördun Vabaühenduste Liidust, kus oleme asunud ministeeriumidest
kodanikuühiskonna organisatsioonide riikliku rahastamise variraporti
tarbeks infot koguma. Järgnevalt selgitan meie eesmärki täpsemini.

Taust

Ühtlustamaks riigieelarvest vabaühenduste rahastamise praktikaid, valmis
2013. aastal kodanikuühenduste
<https://www.siseministeerium.ee/sites/default/files/documents/2021-01/%C3
%9Chenduste%20rahastamise%20juhendmaterjal.pdf> rahastamise
juhendmaterjal. Selles seisvate soovituste kasutuselevõttu
ministeeriumides vaadeldi 2016. aastal avaldatud
<https://heakodanik.ee/sites/default/files/files/variraport_graafik.pdf>
variraportis, milles käsitleti perioodi 2013.-2015. aastatel. Peamised
järeldused olid: koostöö vabakonnaga toimus suhteliselt strateegiavabalt
(ilma suure plaanita); erinevad toetuste liigid olid omavahel segamini ja
põimunud (projekti- ja tegevustoetused ning teenuse rahastamine);
hasartmängumaksunõukogu pädevus raha paigutamisel küsitav, mistõttu anti
soovitus nõukogu oma tollasel kujul kaotada. Pärast 2016. aastat on
mitmetes ministeeriumides vabaühenduste rahastamisele strateegilisemalt
lähenema asutud, mh on sisse viidud strateegilise partnerluse mudel.
Samuti puudub nüüdseks raha jaotamisel roll hasartmängumaksunõukogul.

Pöördumise põhjuse selgitus koos täpsustustega

Et vaadelda vahepealsel perioodil aset leidnud muudatusi vabaühenduste
rahastamises ministeeriumide poolt ja võrrelda 2016. aastal avaldatud
variraportis välja toodud ning hilisemaid praktikaid, koostame ja avaldame
uue variraporti, keskendudes 2023. a seisule.

Kogume seepärast ministeeriumidest 2023. aasta rahastamisprotsesside kohta
andmeid ning pöördume ka Justiits- ja digiministeeriumi poole. Täpsemini
soovime saada vastuseid kirja juurde manusena lisatud failist leitavatele
küsimustele (Vabaühenduste riikliku rahastamise protsessiga seotud
küsimused ministeeriumidele). Samuti palume, et viitaksite avalikult
kättesaadavatele dokumentidele, mille alusel vastused kujundasite.

Käsitleme variraportis 2023. aastal antud toetusi (ja rakendunud
põhimõtteid), mistõttu on vajalik vaadelda ka just tol aastal kehtinud
korda. Juhul, kui peale 2023. aastat on ministeeriumis aset leidnud
hulgaliselt olulisi muudatusi vabaühenduste rahastamise protsessis, saame
neid lisaks vaadelda. Küsimuste dokumendis on hiljem aset leidnud või
planeerimisel muudatuste kirjeldamiseks iga valdkonna juures eraldi väli.
Ka hilisemad ja/või planeerimisel muudatused leiavad raportis kajastust.

Ettevalmistuseks vajalike dokumentide nimekiri (peamiselt 2023. aastal
kehtinud, kuid vajadusel välja tuua ka uuemad):

*	Rahastamise tingimused ja kord
*	Strateegilise partnerluse kord (kui on olemas)
*	Toetuse taotlemise vorm
*	Toetuse taotluste hindamise kord
*	Toetuse taotluste hindamiskomisjoni moodustamine (kui on hindamise
korrast eraldiseisev dokument)
*	Toetuslepingu näidis
*	Toetuse kasutamise aruandevormi näidis
*	Lisaks erinevad viited ministeeriumi veebilehel või mujal
avalikult kättesaadavais paigus olevale informatsioonile ning juhenditele
(kui need eksisteerivad).

Jääme informatsiooni ootama ja oleme vajadusel valmis vastama
täpsustavatele küsimustele.

Lugupidamisega

Maarja-Liisa Kapaun

huvikaitsespetsialist

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

56864114